Allereerste update! - Reisverslag uit Mangochi, Malawi van Sophie Belt - WaarBenJij.nu Allereerste update! - Reisverslag uit Mangochi, Malawi van Sophie Belt - WaarBenJij.nu

Allereerste update!

Door: sophievdbelt

Blijf op de hoogte en volg Sophie

09 September 2011 | Malawi, Mangochi

Mn allereerste update na bijna een week Malawi! De vlucht duurde een tijdje en na de nodige vetraging stonden Gab en ik om half 1 ’s nachts zonder bagage op de luchthaven van Lilongwe. We hadden geen hotel geboekt omdat we in de veronderstelling waren dat er in de buurt van de luchthaven wel iets zou zijn, maar uiteraard was dat niet zo. Uiteindelijk met een Nederlandse mevrouw meegereden in een taxi naar een hotel en heerlijk geslapen! De volgende dag op een gegeven moment maar naar het vliegveld gereden omdat de mensen daar onmogelijk te bereiken zijn en gelukkig was daar onze bagage, hallelujah! Daarna nachtje in een leuk hostel in Lilongwe geslapen en de volgende dag om half 7 met de taxi naar het busstation. Daar werd aan alle kanten aan ons getrokken om ons hun bus in te krijgen, maar wij zouden met axa coaches gaan, de ‘luxeste’ busmaatschappij van Malawi. Hahaha niet dus. Daar zaten we dan met ong 80 man op elkaar gepakt, en heel veel mensen hebben de gewoonte om een kip mee te nemen.. Na 20 meter te hebben gereden reed een auto vol de zijkant van de bus in, dus een tijdje stil gestaan. Daarna was de busreis een 8 uur durende belevenis met aparte mensen en dingen. Hij is een aantal keren kapot gegaan maar dan was ie na 5 minuten weer gemaakt. Uiteindelijk waren we om 16 uur ’s middags 250 km verder op onze eindbestemming: Mangochi. Daar werken we nu 4 weken in het ziekenhuis. Het ziekenhuis hier is ook maar een apart gebeuren. De dag begint iedere ochtend met een morrningmeeting, weliswaar in het engels maar niet te verstaan, en daarna sloft iedereen weg om een uur later weer ergens op een afdeling te verschijnen. Ik heb afgelopen week meegelopen opde maternity ward, waar de voruwen bevallen en heb nog nooit zoveel zwangere vrouwen en kinderen bij elkaar gezien. Overal zitten vrouwen op de grond/in de gang/buiten/waar dan ook tot de weeën beginnen. De artsen vinden het volgens mij maar matig leuk dat er mensen mee kijken maar ik maak er maar het beste van! Om een uurtje of 11 is de ochtend meestal klaar, dus dan gaan we warm eten en dan nog eventjes het ziekenhuis in. En dan even boodschappen doen/rond wandelen, als avondeten boterhammen met pindakaas en banaan eten en dan vroeg naar bed. Gister zijn we mee geweest met de ‘mobile clinic’: een ambulance die langs kleine health centers in de omgeving gaat voor huidproblemen, kiezen die getrokken moeten worden en dat soort dingen. We zagen 32 patienten in een uurtje met de dermatoloog, en ik ben erachter dat dermatologie in Afrika niet heel moeilijk is, er zijn maar een paar standaard ziektebeelden die veel voorkomen. In het tweede dorpje waren we een ware kermisattractie en kwamen ongeveer alle kinderen uit het dorp de azungu’s (blanken) bekijken. Sommigen hadden volgens mij nog nooit een blanke gezien en waren tegelijk nieuwsgierig en bang, dus die renden de hele tijd weg haha, heel apart.
Ik kon me van tevoren lastig voorstellen hoe het hier zou zijn, maar er is gewoon helemaal niks. Weinig dingen in de supermarkt, haast geen groente/fruit, geen restaurants, dus dat is wel wennen. Maar ik begin me een beetje op mn plek te voelen tussen alle afrikaantjes en ik denk dat het de komende maanden wel heel gaaf gaat worden!
xxx

• 09 September 2011 - 10:30

Maartje:

Waah soof klinkt spannend en leerzaam! super dat jullie bagage weer hebben :D. Have fun!!

• 09 September 2011 - 12:37

Juutje!!:

Sop!! Fantastisch, mooi verhaal nu al! Auto in de bus gereden, matig enthousiaste doktoren, kippen in de bus... wat een feest. Heerlijk, geniet ervan
    XXX

• 09 September 2011 - 13:45

Lienke:

Heey soofjee ! Wat leuk om je verslagje te lezen. Poei het klinkt inderdaad wel ff dat het daar wat anders is dan NL! Hopelijk kunnen jullie wat mooie dingen betekenen voor die mensen daar. De broodnodige levenservaring zullen jullie ook wel op doen!! En dan dat er weinig dingen in de supermarkt zijn, dat is wel ff wat anders voor cheff Sophietje !! Maar jij kan ook vast creatief zijn met weinig, dus komt vast goed! Meid geniet ervan, groetjes aan gab en succes weer deze week! XX brakke lienke vanaf stage

• 09 September 2011 - 13:55

Rayke:

Hey Soof,
    Wat gaaf dat je zo'n verre reis aan t maken bent! Geniet er van!
    Liefs,
    Rayke

• 09 September 2011 - 16:52

Rolien :

lieve fie, wat een verhalen. Wat een andere wereld, geweldig om te lezen wat je daar allemaal al ziet. je begint zeker heel erg vroeg als ochtend al om 11 uur is afgelopen?? en 's middags niet zo veel meer aan het werk?? geniet er maar van, 2 van die azungu's in Malawi. 'k zou wel even om een hoekje willen kijken! Nu al benieuwd naar je foto's! xx

• 10 September 2011 - 17:46

Brenda V.d.Belt:

Hoi Sophie,
    Geweldig leuk om over je eerste vuurdoop in africa te lezen. Heel herkenbaar, busstation daar word je helemaal bestormd om als klant te worden binnegehaald, al die zwarte mensen die op elkaar lijken!! en aan je trekken. Dan op PHC. trip als muzungu nagereopen te woreen, hebben al kinderen voorzichtig aan je huid op je arm gevoeld, dat doen ze vaak ongemerkt om even te voelen of het echt is.
    Hoe is de accomodatie waar jullie verblijven, is er electra s´avonds , en komt er water, uit de kraan op alle tijden van de dag.
    Is het droog daar of heeft het wel aardig geregend.Ik heb Monchoci opgezocht . Het ligt ten zuiden van lake malawi . Geniet van alle afrikaanse verrassingen, geweldig om mee op trip te gaan. Is het ziekenhuis een overheidsziekenhuis of een missie ziekenhuis, dat maakt uit in de voorzieningen.
    Heel veel plezier, gelukkig zijn juliie met z´n tweetjes en kun je eindeloos praten over wat je al niet meemaakt.

• 10 September 2011 - 18:03

Rolien:

he fietje, echt heel leuk verslag, ik zie je daar als blonde krullebol met Gabriela al lopen, wat een andere wereld!! hoop dat je plek in het ziekenhuis kunt vinden, er is vast meer dan genoeg te doen! vandaag heerlijk dagje gezeild in Sneek, dat zul je voorlopig moeten missen. en net gezellig thuis gegeten, met Charry dit weekend even thuis, heel leuk. nou lieve fie, fijn weekend en maak er wat moois van daar! xx

• 11 September 2011 - 09:59

Ingeborg:

Hey,Globetrotter!
    Wat een andere wereld he? Leuk om te lezen hoe je die afrikaantjes beleeft en hoe bizar zo'n ziekenhuis functioneert. Echt super om dit te ervaren! Geniet ervan en wij genieten op afstand met jouw mee! Liefs x

• 11 September 2011 - 15:13

Martien Hess:

Hoi Sophie,

Leuk om je verhaal te lezen. Heel herkenbaar.
    Het trieste met Malawi is, dat er in al die jaren weinig ontwikkeling heeft plaatsgevonden.
    De mensen zijn bijzonder aardig en je gaat er vast veel ontmoeten. Geniet er van. Malawi is een mooi land en een schitterend meer.
    Martien

• 12 September 2011 - 11:55

Modini:

Sophie,
    Leuk dat we mee mogen genieten van je ervaringen in Malawi!
    Heel veel plezier!

Modini en familie

• 14 September 2011 - 20:22

Jeroen:

Hey you Sop!
    Wat een geweldig eerste verhaal alweer, had het een paar dagen geleden al gelezen maar nog geen tijd gehad om te reageren. Heb al wel door dat je echt 100% in een andere wereldje bent beland, qua leven en helemaal als je het hebt over de ziekenhuizen:D Maar dat alles maakt natuurlijk een super toffe ervaring waar je veel van leert en waar je vooral van moet GENIETEN!!!!! zie je volgende post wel verschijnen!!
    Enjoy!!!!! Jeroen