Time flies! - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Sophie Belt - WaarBenJij.nu Time flies! - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Sophie Belt - WaarBenJij.nu

Time flies!

Door: Sophie

Blijf op de hoogte en volg Sophie

05 November 2011 | Malawi, Zomba

Time flies... Alweer op de helft van mijn project en over de helft met mijn reis. Het is moeilijk voor te stellen dat ik twee maanden geleden op schiphol stond, klaar voor mijn grote reis!
Vorig weekend zoals gepland naar Liwonde National Park gegaan, voor de tweede keer op safari. Ik was eigenlijk van plan om niet weer mee te gaan op safari, maar uiteindelijk ben ik toch overgehaald en in de 4x4 gesprongen. Weer een hele lading dieren gezien, wel veel hetzelfde maar was weer heel gaaf. Bovendien oog in oog met de dood gestaan door een kudde olifanten. Toen we net het park in waren gereden, stapten we uit de 4x4 om bij een kudde olifanten te gaan kijken. We stonden met ons groepje ongeveer 10 a 15 meter van de olifanten vandaan en dat ging allemaal prima, totdat een van de olifanten onze kant op keek en zich toch wel een beetje aggressief gedroeg. Ik had geen idee wat te doen, maar de gids riep 'run!!' dus toen zijn we allemaal keihard weggerend. Gelukkig kunnen olifanten maar 50m zien, dus toen we een stukje waren weggerend waren we veilig. En me doodgeschrokken haha, was weer een hele ervaring. De rest van het weekend hebben we alleen maar gechilled, het was veel te warm om ook maar íets te doen (rond de 50 graden, daar ben ik als Nederlandse niet voor gemaakt)..
Deze week op project een stuk meer gezien, omdat de hele staff weer compleet was. De meest interessante dingen: Maandag meegeweest met de netbal training, de sport voor vrouwen in Malawi, een soort combinatie van basketbal en korfbal. De vrouwen komen aanzetten in lange rokken, met een kind op de rug, droppen hun kind op de grond of bij iemand anders en trekken dan een superkort rokje aan, terwijl de knieën hier altijd bedekt moeten zijn, heel bijzonder. Maar ze waren allemaal bloedfanatiek en heel goed, heb zelf ook nog meegedaan was super leuk! Dinsdag tijdens het verbouwen van het office een halve hartaanval gehad toen er een springende muis tevoorschijn kwam uit een hoekje. Heb je ooit een muis de lucht in zien springen?! Werd natuurlijk keihard uitgelachen door de Malawiers toen ik keihard gillend wegrende haha. Woensdag meegeweest de home based care, waarbij je samen met Molly (de 'verpleegster') meegaat op bezoek bij HIV positieve patienten voor medisch advies en medicijnen. We hebben die dag een gigantisch eind gelopen, maar was een prachtige wandeling! Door de velden, langs dorpjes met het Zomba Plateau op de achtergrond, echt super gaaf! Bij de Home Based Care een aantal patienten gezien, en de gebruikelijke lading paracetamol en vitamines gegeven. Het is wel heel bijzonder om bij al die mensen thuis te komen en te zien hoe ze wonen. Zo dicht kom je normaal niet bij de lokale bevolking. Op de terugweg heeel snel teruggehobbeld, want er hing gigantische regen en onweer in de lucht. Sinds dinsdag avond heeft het een aantal keer geregend, wat voor de temperatuur heel chill is, zolang het maar 's avonds of 's nachts regent. Overdag ligt namelijk alles plat als de regen naar beneden stort. Donderdag (na een lunch van zelfgebakken wentelteefjes) hebben we nog geflyerd om meer leden te trekken, 900 flyers uitgedeeld wat hopelijk resultaat heeft.. Toen we terug kwamen op kantoor zaten er in ieder geval al 2 jongeren die we een flyer hadden gegeven dus dat ziet er veelbelovend uit!
Dit weekend gaan we niet zoveel doen, een beetje chillen in Zomba (de stad), BBQen en zondag naar de kerk, dat zal ook wel weer een hele belevenis worden! Ik verbaas me erover hoe snel je gewend ben na twee weken in ons huisje en hoe makkelijk je je aanpast. Ik mis de electriciteit totaal niet, het maakt met niet uit dat ik niet elke ochtend onder de douche kan springen maar me was in een teiltje en ook onze 'wc' (het gat in de grond) vind ik wel prima (behalve als er kakkerlakken zitten). Maar soms lijkt het me wel heerlijk om een avondje op de bank te zitten en tv te kijken, in bad te gaan of een boterham met kaas te eten. Gelukkig hebben we gisteravond in het hostel gooische vrouwen gekeken in pyama op matrassen, even helemaal vergeten dat ik in Afrika zat. Maar dat doe ik over iets minder dan twee maanden wel weer!
xxx

  • 05 November 2011 - 09:03

    Rolien :

    he lieve Fie,
    wat een mooi verslag weer! echt genieten voor ons, te lezen wat je allemaal meemaakt. Blijf aub nog even heel en ga niet onder een olifant liggen, ik heb je graag 26 december heel op Schiphol terug! wat een belevenissen, wat zal het weer gek zijn als je in je eigen kamertje met alle luxe weer gaat starten. ach, dit nemen ze je nooit meer af. liefie, wat zou ik graag even om een hoekje kijken, en zien hoe je daar bezig bent. we zijn super trots op je, ga zo door. en na deze periode weer optimaal genieten van de laatste etappe, je mooie reis! groetjes aan Annerieke,
    xxxx mama

  • 09 November 2011 - 11:56

    Juut:

    ... je chillt wel heel veel Sop... En daarom ben ik jaloers op je. Ik vind je verhaal weer leuk om te lezen, ik had een heel levendig beeld van een gillende Sop en een springende muis voor me. ..en ook een hobbelde sop met olifant achter zich aan. In m'n hoofd best grappig, al was het laatste wel een beetje gevaarlijk. Hoe nice dat je iets eerder terug bent?! We gaan sowieso afspreken XX

  • 11 November 2011 - 08:36

    Kim Van Rooijen:

    lieve Sophie, wat een heerlijk en beeldend verslag weer!Ik zie het duidelijk voor me, de dreigende olifant(best eng), de springende muis en al je Afrikaanse avonturen en dan als contrast de 'Gooise Vrouwen' kijken, haha!
    Wat een ervaringen doe jij daar op, super joh!
    Nog ruim een maand lees ik en dan zit dit mega avontuur er weer op voor jou.
    Vanavond zie ik jouw moeder en Charlotte op de verjaardag van Bart, zo leuk!
    Nou Sophie doe je best nog daar en sla alles goed op in je geheugen, dit nemen ze je nooit meer af.
    liefs uit Heemstede van Kim
    (ps Luc heeft geen idee hoe hij foto's moet plaatsen op zijn waarbenjij.nu! kan toch niet zoo ingewikkeld zijn?!)

  • 18 November 2011 - 18:19

    Brenda:

    Hoi Sophie,
    Het hiv project bij zomba en je woont in een lokale hut of huis, in een kleine village. Je schrijft er levendig over en verassend dat het leven zo snel went. Het is nu warme tijd , dus wel puffen dan, jullie gaan wel naar afgelegen gebieden als je ernaar toe moet lopen, kan de auto niet verder rijden of heeft het project geen auto tot zijn beschikking.
    Nog even geniet van het afrikaanse leven, hier is maar koud en mistig weer.
    Veel plezier, brenda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Zomba

Afrikaa

Recente Reisverslagen:

20 November 2011

Goodbye Malawi, hello Zambia!

05 November 2011

Time flies!

28 Oktober 2011

Eerste week Hope For Life

15 Oktober 2011

Reizen door Malawi

29 September 2011

ziekenhuisstage zit erop..!
Sophie

Actief sinds 02 Sept. 2011
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 14987

Voorgaande reizen:

12 Februari 2014 - 06 Mei 2014

Tanzania

03 September 2011 - 26 December 2011

Afrikaa

Landen bezocht: