Goodbye Malawi, hello Zambia! - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Sophie Belt - WaarBenJij.nu Goodbye Malawi, hello Zambia! - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Sophie Belt - WaarBenJij.nu

Goodbye Malawi, hello Zambia!

Door: Sophie

Blijf op de hoogte en volg Sophie

20 November 2011 | Malawi, Lilongwe

jammer maar helaas, mijn tijd bij Hope for Life is alweer afgelopen, en nu zit ik hier in Lilongwe te wachten tot ik naar Zambia kan vertrekken.
De laatste 2 weken bij Hfl zijn echt omgevlogen, mede omdat we het enorm druk hebben gehad. Afgelopen rijdag hadden we een open dag georganiseerd voor chiefs van villages, leraren en mensen van bedrijven om Hfl meer bekendheid te geven. iedereen moest persoonlijk een uitnodiging krijgen, dus de hele buurt doorgelopen om die te brengen. Verder voornamelijk bezig geweest met home based care (de soort van wijkverpleging). schema's opgesteld zodat niet alle patienten alleen maar een stootkuur paracetamol van 3 dagen krijgen, is ook niet helemaal gezond:). Voorlichting gegeven aan de jeugd tijdens de youthmeeting, en samen met hun gediscussieerd over van alles. En, een an de hoogtepunten, een poppenkast voorstelling gegeven aan de kinderen. We hadden zelf een verhaal geschreven, had te maken met HIV, en dat werd vertaald in het Chichewa. Wij gaven de voorstelling, maar het best wel heel erg moeilijk om een verhaal in het chiichewa te volgen haha. Maar de kinderen vonden het prachtig, die kennen een poppenkast helemaal niet. Ook de crew van Hfl had nog nooit zoiets gezien, die zaten als kinderen van 5 met de poppen te spelen, hilarisch!
Inmiddels is het regenseizoen begonnen, dus soms 's avonds of overdag een gigantische regenbui. Dan ligt alles plat, heel stom. Gelukkig regent het vooral 's avonds dus hebben we er niet echt veel last van, lekker naar het onweer kijken, super gaaf in het pikkedonker!
Afgelopen donderdag had ik (samen met Naomi) de goodbye part op het project. Wij hadden voor iedereen hutspot gemaakt en wentelteefjes als toetje, en daarna werd er gedansd op muziek uit de radio (er zou een dj komen maar er was geen stroom). Heel veel lieve speeches gehad en daarna kregen we dansend een cadeau aangeboden (een bak met onderzetters, heel lief maar moeilijk groot,, paste alleen met geweld in mn backpack:)). Daarna nog met z'n allen de bar in, was een mooi afscheidsfeest!
Ik vind het wel heel jammer dat mn project alweer voorbij is, maar heb nu wel heel veel zin in het laatste deel van mijn reis. wel is het vreemd om na 3 Maanden weg te gaan uit Malawi. Ze leven hier nog steeds in een behoorlijke crisis, met een tekort aan alles, met name softdrinks en benzine. Ik ben zo gewend aan de kilometers lange rijen voor de fuelstations en alle mensen bij de supermarkt als er weer een lading softdrinks zijn aangekomen. Hopelijk kom ik hier over een aantal jaar nog een keertje terug!
Maar nu vlieg is dinsdag lekker naar Zambia rn ga ik nog even 4 weken de toerist uithangen. ik denk dat net een super gave reis gaat worden, heeeel veel zin in!
Xxxx

• 20 November 2011 - 08:30

Maartje:

Hutspot , fantastisch!! haha. Hier is het al hutspot weer hoor, lkkr koud en mistig :D. Verhalen klinken echt super! en was een meeeega cute foto van jou en dat baby'tje, duo penoti :P. Heel veel plezier in Zambia! Wanneer land je op schiphol?? Kusje

• 20 November 2011 - 09:39

Rolien :

he lieve fietje, wat een heerlijk verslag weer!! en die foto met dat babytje, wat ongelofelijk schattig. heb deze als ansichtkaart naar oma en mia gestuurd! wat een verhalen Fie, en wat een enorme ervaring heb je daar opgedaan. je zult het missen, maar ga nu heerlijk genieten van je laatste maandje zorgeloos reizen samen met Simone. en denk eraan, geen grenzeloos verliefd in een van die 4 landen die nu gaan komen hoor! doe dat je lieve moedertje niet aan! ps. sint kan je schoen niet vinden, raakt helemaal in de war, en heeft bedacht dat die pakjes maar naar de kerstman doorgeschoven worden. xxx mama

• 23 November 2011 - 11:28

Elena:

Gaaf Soof! Veel plezier nog met toerist spelen! XX

• 27 November 2011 - 13:59

Brenda:

Hoi Sophie,
    Je foto's , real africa,een leuke collectie van je dagelijks leven, zo te horen ben je al helemaal gewend, even geen electra,geen probleem voor je.
    Geweldig leuk dat jullie een poppenspel als voorlichtingsvorm gekozen hebben, de mensen vonden het vast hilarisch, en zijn dan enorm enthousiast, zoiets als poppen spelen kennen ze niet.
    Nu zitten jullie in Zambia, het land waar wij drie jaar gewoond hebben, we woonde in Mongu, hoofdstad van de west provincie. Ik ben benieuwd wat jullie daar allemaal gaan beleven, het is ws. iets luxer dan Malawi, maar ook veel verrassingen, van no supply en outy of order.
    Geniet ervan , als tourist is het wel heel anders reizen dan als werker in een project.
    veel groetjes, Brenda

• 04 December 2011 - 08:24

Kim Van Rooijen:

Goh Sophie wat een prachtig verslag weer!
    Creatief jullie voorlichting dmv een poppenspel!Mooi hoe jullie je afscheid hebben gevierd daar.Ze zullen jullie wel gaan missen!
    En nu lekker de toerist uithangen en een welverdiende vakantie vieren.Zambia is natuurlijk weer heel anders dan Malawi.Wat een ervaringen allemaal.
    Grappig dat jullie Nederlanders in het buitenland toch iets typisch nederlands willen, zo schrijf jij over hutspot en wentelteefjes en probeert Luc een soort van Sinterklaasfeest te maken in Australie met allemaal mensen die het fenomeen niet kennen.
    Ben jij met Kerst ook nog in Afrika?
    Nou heel veel plezier , waar je ook bent! veel liefs ook namens Philippine en Willem,(en Luc vast ook, hihi) X

• 14 December 2011 - 18:12

Maarten Van Den Belt:

Hoi Sophie,

Geweldige tijd die je mee maakt daar.
    Ook hier in Londen leven we met je mee. Boris en Eva ( en ik ) deze week hier . Ik breng Boris morgen naar Heathrow. Hij gaat voor een week naar zijn Amerikaanse vriendin die hij op Zomerkamp daar had leren kennen. Eva druk bezig met haar A levels. Met de Kerst allemaal in Mokou en dan voor Oud en Nieuw in NL.

Veel plezier nog en tot gauw,

Maarten