kinderafdeling, strand liggen, safari! - Reisverslag uit Mangochi, Malawi van Sophie Belt - WaarBenJij.nu kinderafdeling, strand liggen, safari! - Reisverslag uit Mangochi, Malawi van Sophie Belt - WaarBenJij.nu

kinderafdeling, strand liggen, safari!

Door: Sophie

Blijf op de hoogte en volg Sophie

19 September 2011 | Malawi, Mangochi

inmiddels zit ik al meer dan 2 weken in Malawi, weer een hoop beleefd! Computers zijn hier een ramp maar heb ontdekt dat ik in de bieb van het ziekenhuis kan internetten dus zit nu mn verslag op m'n telefoon te tikken dus let niet op stapels spelfouten..!

Na m'n eerste week in het ziekenhuis waren we wel aan wat rust toe, dus zijn Marlise, Gabriela en ik zaterdag veertrokken naar cape macclear, het 'toeristenparadijs met strand' van Malawi. Eerst een ritje gemaakt met een minibus (busje voor ong 14 personen waar je met minstens 20 man in zit plus kippen en bagage en dit met 100km per uur over de weg sjeesen waar ook gietsen rijdeon en mensen lopen en geiten, levensgevaarlijk), en daarna met een matola (pick up truck die nog voller wordt gestowd) het lattste stukje over een zandpak van ong 20km. Maar uitendelijk waren we er! Het hele weekend heerlijk aan het strand gechilled, was prima! In cape macclear zat ook een nl man (Gerrit) die allemaal projectjes daar in het dorp heeft, waaronder de kinderbioscoop. Iedere week laat hij 2 keer een disney film zien voor de kinderen in het dorp op een scherm met een beamer. Wij zijn daar ook een avondje bij geweest, echt super leuk om te zienm al die kindjes die pinokkio zitten te kijken! Ze begrepen er niet altijd wat van want de film is in het engels en niet in chichewa, maar het werd wel yitgelegd. Zondag zouden we eigenlijk terug moeten naar Mangochi maar toen reden er opeens geen matola's dus uiteindelijk maandag terug.

De week erna heb ik de hele week op peadiatrics gezeten, was super leuk! Meegelopen met 2 clinical officers (artsen hebben ze hier niet, voor c.o. Volg je een opleiding van 3 jaar, maar opzich kunnen en weten ze nog bebst wel wat), veel kindjes gezien met malaria, dat komt hier echt het meeste voor, en die kinderen knappen gigantisch snel op. Het ene moment zijn ze hartstikke ziek en de dag erna lopen ze weer vrolijk rond. Ook wel hele zieke en ondervoede kindjes gezien, dat is wel heel naar. Een meisje van 5 jaar die 10kg woog, super klein en dood en doodziek, heel zielig.. Ook een dood kind gezien dat binnen gebracht werd op de eerste hulp (opd-> out patient department), de clinical offiver stelde vast dat ze al dood was en vertelde dat heel lomp aan de moeder die vervolgens in een soort shock op de grond viel en daar gewoon bleef liggen voor een kwartier, terwijl er ook nog andere patienten in en uit liepen en het dode meisje gewoon nog op het bed/brancard lag, vrij bijzonder. En donderdag ben ik nog op de OK geweest. Daar ben ik van mn stokje gegaan, ze gingen een grote bult met pus opensnijden die ik in een bakje moest opvangen, dat was een beetje teveel pus van het goede:). Al met al was het een hele leuke week in het ziekenhuis, ik ben nu redelijk gewend en ken de mensen ook een beetje dat scheelt!

Afgelopen weekend zijn we naar liwonde national park geweest, op safari. We sliepen in liwonde safari camp, een campsite aan de rand van het park, gerund door pieter uit zuid afrika en de nederlander frederik. 2 nachten geslspen, overdag een ootsafari (heel veel hippo's en krokodillen gezien) en 2 keer een gamedrive(met een auto door het park, van alles gezien, heeel veel olifanten). Op de camp zelf liepen ook heel veel dieren, wqaronder olifanten en dat was voor mij wel een beetje eng. Die beesten zijn hehel agressief, door de jagers die hier zijn, en hebben 's nachts nogal wat dingen gesloopt op de camp. Een dakje boven een tent van een stel, een deel van de omheining van het park, ze waren nogal van skag en volgens de mensen van het camp hadden ze de olifanten nog nooit zo gezien.. Was blij toen ik weer levend in de bus terug zat, maar was wel een heel gaaf weekend!

Deze week ga ik ws op de vrouwenafdeling meelopen, ben benieuwd. Woensdag zijn er ook protesten ttegen de regering, maar eens kijken wat er dan gebeurd want die loopt ook niet helemaal lekker. Er is een tekort aan bijna alles, vooral benzine en diesel, omdat de president voor zichzelf een privejet heeft gekocht en er nu geen geld meer is om dingen te kopen. Naja we zien het woensdag wel, ik hou jullie op de hoogte!

Xx

• 19 September 2011 - 14:39

Elena:

Wat een verschil he, met nederland?! Het klinkt indrukwekkend allemaal :) Gaaf dat je daar zit!! Succes deze week! Ik zie je volgende verhaal wel verschijnen;) liefs

• 19 September 2011 - 14:45

Rolien Van Den Belt:

lieve fietje,, wat een prachtig verhaal heb je weer geschreven. heerlijk om te lezen wat jij daar allemaal meemaakt. 't is net of ik dan even om een hoekje kijk, heel bijzonder wat je daar allemaal in die 2 weken al hebt gezien. en maar goed dat we niet alles direct horen, zit je arme moedertje onnodig zich zenuwachtig te maken. nee hoor Fie, we vinden het super dat je daar nu zit en zijn gewoon lekker trots op je. hoorde vanmorgen al van Julia dat je flauwgevallen was. gelukkig, ben ik niet de enige die dat kan in een ziekenhuis! onvoorstelbaar hoe ze daar met die trieste gebeurtenissen omgaan, een dood kindje en een moeder die dat zo hoort, en dan gewoon verder gaan met de dagelijkse gang van zaken. Voor ons wel heel schokkend om te lezen, maar ik neem aan dat het je zelf niet helemaal koud laat.
    laatste les van je wijze moeder: blijf genieten, neem niet alle ellende mee naar huis, en blijf van die leuke weekendjes houden, helemaal goed. xxx

• 19 September 2011 - 15:49

Eva:

Wow! Klinkt heftig en leuk tegelijk! Spannend dat er ook politieke onrusten zijn, hoop dat dat vooral interessant wordt en niet eng. Je schrijft trouwens echt fantastisch :)
    Ik ga ws 20 oktober al naar zuid-afrika ipv in december, dus denk niet dat we nog kunnen meeten daar..?
    Geniet van alles daar, ik kijk nu al uit naar de 'vrouwenafdeling-verhalen'! Kus Eef

• 20 September 2011 - 13:29

Pippa:

Hee Sop! Super vet om te lezen wat je daar allemaal doet. Heel veel plezier en succes! Liefs!

• 21 September 2011 - 13:41

Judith:

En dit heb je allemaal op je telefoon getikt?? R.E.S.P.E.C.T.!! Het klinkt allemaal werelds!! XX

• 26 September 2011 - 17:24

Martijn:

Soof! Net je foto's bekeken, ziet er heel vett uit. Ben jaloers! Veel plezier nog X

• 28 September 2011 - 19:39

Lienke:

dag meiss !! klinkt als een behoorlijk avontuur!! Fijn dat je het wel zo naar je zin hebt ! mooie fotos ook joh! Dikke kusssss

• 22 Oktober 2011 - 09:34

Amarins:

Wauw Soof!! Gaan we samen ook nog een keer op reis dat ik de kiezen trek en jij eh de rest? ;) Wat klinkt dit geweldig zeg! Ik geniet alleen al zo erg door je verhalen te lezen, moet je nagaan dat jij het allemaal meemaakt! :D Heel veel plezier lieve Soof!! Liefs en dikke kus!